KIEGÉSZÍTŐ AJÁNLATOK a METTRIN programjához:
Szállásajánlat – Tó Wellness Hotel*** Bánk
Foglaljon wellness pihenést mindössze 300 méterre a METTRIN helyszínétől! Szobafoglalása tartalmazza a METTRIN programjegyet, a wellness használatát és a reggelit is.
További információ és foglalás ide kattintva.
Különbusz-jegy – Budapest ↔ Bánk
Utazzon kényelmesen különbusszal, amely Budapestről, a Hősök teréről indul Bánkra és vissza is szállítja Önt az előadást követően. Az érkezéskor welcome ital várja.
További információ ide kattintva.
--- ENGLISH BELOW ---
A HANDKE-PROJEKT, avagy igazságszolgáltatás „Péter ostobaságaiért”
Figyelem: provokatív előadás! Ajánlott korosztály: 16+
Az előadás angol nyelven, magyar felirattal látható!
A Qendra Multimedia (Koszovó), a Mittelfest & Teatro della Pergola (Olaszország), Theater Dortmund (Németország), a Szarajevói Nemzeti Színház és a Scene MESS Nemzetközi Színházi Fesztivál (Bosznia-Hercegovina) közös előadása.
Dátum: 2026. február 21. ¦ 18:00
Magyarországon a METTRIN-ben látható először a pristinai Qendra Multimedia számos nemzetközi fesztiválon nagy sikerrel bemutatott produkciója: A HANDKE-PROJEKT! A világszerte rendkívüli érdeklődésre számot tartó előadás a neves koszovói művészházaspár, Jeton Neziraj, író és Blerta Neziraj, rendezőnő eredeti módon színpadra fogalmazott provokatív alkotása. A botrányokat és tiltakozásokat sem nélkülöző bátor hangú performatív mű a politikai korrektség határaira és a művészet kapcsolódó feladataira, kötelezettségeire világít rá a színház eszközeivel.
A nagy viharokat kavart, de mindenhol elismert A Handke-projekt, amely 2024-ben a Journées de Lyon des Auteurs de Théâtre rangos francia színházi kitüntetést is megkapta, kritikus szemmel vizsgálja a Nobel-díjas Peter Handke-t, a szólásszabadságot övező globális vitákat és a társadalmi felelősség közötti kényes egyensúlyt. A megrázó előadás elgondolkodtató kérdések révén ösztönzi mélyebb önvizsgálatra közönségét. A többféle megközelítést és értelmezést kínáló produkció őszinte érdeklődéssel fordul a világunkat megosztó témák iránt, nyíltan teszi fel vonatkozó kérdéseit: miként értékelhető a művész és művészete, ha az átlépi az alapvető tisztesség, a humanizmus vagy az etika határait? Hol ér véget a véleménynyilvánítás szabadsága és hol kezdődik a politikai tudatosság szükségszerűsége? Lehet-e alkotni anélkül, hogy érzéketlenek legyünk? Elválasztható-e a mű az alkotótójától?
A Qendra Multimedia alkotói a kivételes produkció létrehozásához – amely nem csak aktualitása, de összetett nyelvi rétegei miatt is egyedülálló – koszovói, szerb, bosznia-hercegovinai, olasz, észak-macedóniai, francia, montenegrói és német írókból, előadóművészekből, kreatív munkatársakból álló páneurópai színházi társulást állítottak össze. A Handke-projekt kapcsán megszólított művészek a próbák során saját nézőponttal látták el a művet és előadásonként együtt tárgyalják „Péter ostobaságait”.
A mű előzményéről:
Peter Handke osztrák szerző Nobel-díját már az odaítélésekor rengetegen támadták, mert a kilencvenes évek balkáni háborúiban Szerbiát és annak elnökét, a háborús bűnökkel vádolt Slobodan Milosevicet tüntette ki rokonszenvével. Azt a kijelentést is neki tulajdonítják, hogy “a NATO nem Auschwitzot akadályozott meg Koszovóban, hanem teremtett egyet”. Miután a Liberation című francia lapnak azt nyilatkozta: “Ne hárítsa a világ folyton a szerbekre a felelősséget a délszláv mészárlásokért, itt lenne az ideje meghallgatni végre a muzulmán vérengzések szerb túlélőinek beszámolóit is”, Koszovó és a szarajevói városvezetés nemkívánatos személlyé nyilvánította a hírhedt srebrenicai mészárlással szemben is túlzottan megértőnek mutatkozó szerbbarát írót. Handke Milosevic 2006-os temetésén beszédet mondott, később azonban vitatta, hogy valaha is áldozatnak nevezte volna őt.
Szereplők:
Arben Bajraktaraj (Franciaország)
Ejla Bavćić (Bosznia-Hercegovina)
Adrian Morina (Koszovó)
Klaus Martini (Olaszország)
Verona Koxha (Koszovó)
Anja Drljević (Montenegró)
Alkotók:
Író: Jeton Neziraj
Rendező: Blerta Neziraj
Dramaturg: Biljana Srbljanović
Művészeti közreműködő: Alida Bremer
Díszlet: Marija Kalabic
Jelmeztervező: Blagoj Micevski
Koreográfus: Gjergj Prevazi
Zeneszerző: Gabriele Marangoni
Fényterv: Yann Perregaux
Hangterv: Leonardo Rubboli , Tempo Reale
Rendezőasszisztens: Sovran Nrecaj
Produkciós asszisztens: Flaka Rrustemi
Produkciós vezető: Aurela Kadriu
Bemutató: 2022. június 3., Teatri Oda, Pristina
Az előadás időtartalma: 85 perc
Támogató partnerünk: Tó Wellness Hotel*** Bánk
Turnéállomások:
2022 | Albán Drámai Színház, Szkopje (Észak-Macedónia)
2022 | Adriana Színház, Ferizaj(Koszovó)
2022 | Bitef Színház, Belgrád (Szerbia)
2022 | Mittelfest, Cividale del Friuli (Olaszország)
2022 | Koszovói Színházi Showcase (Koszovó)
2022 | Szarajevói Nemzeti Színház (Bosznia-Hercegovina)
2022 | Dortmundi Színház (Németország)
2023 | Teatro della Pergola (Olaszország)
2023 | Divadlo pod Palmovkou, Prága (Csehország)
2023 | Maribor Nemzetközi Színházi Fesztivál (Szlovénia)
2023 | Szlovén Nemzeti Színház, Nova Gorica (Szlovénia)
2023 | Városi Színház, Ptuj (Slovenia)
2023 | Zagrebačko kazalište mladih, Zagreb (Horvátország)
2024 | Teatro della Toscana (Olaszország)
2024 | Svédországi turné
2025 | Oslói Nemzetközi Színházi Fesztivál (Norvégia)
Kritikarészletek az előadásról:
A közönség nagy része tudta, miért keltett Handke felfordulást, amikor megkapta a Nobel-díjat, de Jeton Neziraj átfogóan összeállította Handke szerepét a népirtás tagadásában, alátámasztva mindezt Handke saját szavaival és írásaival. A Blerta Neziraj rendezte darab sokféle, gazdag és erőteljes módon ábrázolja Handke-t. Először a fiatal Handke irodalomórákat vesz egy baljóslatú idősebb figurától. Ő tanítja meg neki, hogy mindent kérdőjelezzen meg. Hogy a „kérdőjelet” eszközként használja. […] Handke ugyan elismerést kapott a Nobel-díj bizottságtól, de a neve ma már a népirtás tagadásának szinonimájává vált.” – Florida Kastrati, SEEstage
„Az, hogy a Pristinában tartott premier után hosszú volt a taps – amelyen én is részt vettem –, az annak is köszönhető, hogy a szöveg erőteljesen utal a még el nem felejtett balkáni harcokra és a jelenlegi ukrajnai háborúra.” – Corriere della Sera (Olaszország)
„A dramaturgia feszes, nagyon erős, egyetlen pillanatra sem veszíti el a feszültséget. A jelenetek ritmusa lázas tempóban, örvénylő spirálban sodor előre, tökéletes pontossággal. A szöveg ritka intenzitású, gyakran közvetlenül bevonja a közönséget, ingadozik a tragikum és a zavarodottság között…” – Teatro.it (Olaszország)
“A Qendra Multimedia által előadott, Jeton Neziraj által írt darab Peter Handke-nek szól. Felkavarja a közönség érzelmeit. Különösen a fináléban, amikor a koszovói, bosznia-hercegovinai, montenegrói, olasz és francia színészekből álló társulat azt skandálja: „Fuck Handke, Fuck Milošević, Fuck Swedish Academy”. A nézőtér lelkesen csatlakozik hozzájuk.” – taz (Németország)
„Neziraj megfosztja Handke-t a művészitől, ahogy feltárja igazi emberi lényét. Az előadás jelenetei az író műveiből épülnek fel, és a színészek felváltva alakítják Handke-t. A darab az elszenvedett emberi sérelmeknek, különösen a srebrenicai népirtás áldozatainak állít emlékművet. A kisfiú ártatlansága, gyermeki öröme a síelésből, a táj látványából, amelyet az ő szemszögéből látunk, és nem Handkéből (aki végre már nem áll a középpontban), ez kiszélesíti a narratívát, kontextusba helyezi, ahogy értelmet, mélységet és emberséget ad neki. És nincs is jobb példa a művészi felelősségre, mint ez.” – Verity Healey, The Theatre Times
Jeton Neziraj (1977) koszovói drámaíró és forgatókönyvíró, színházi menedzser. A Koszovói Nemzeti Színház művészeti igazgatója volt, jelenleg a pristinai székhelyű Qendra Multimedia kulturális produkciós cég alapító-igazgatója. Több mint 25 darabot írt, írásait több mint 15 nyelvre fordították. Jelenleg a Dokufest Prizren igazgatósági tagja, a wiesbadeni New Plays from Europe Fesztivál fővédnöke, az EURODRAM hálózat koszovói koordinátora és a POLIP – Nemzetközi Irodalmi Fesztivál alapítója, amelyet minden évben Koszovó fővárosában rendeznek meg. Darabjait számos színház és színtársulat játssza világszerte. 2025-ben Shpëtim Selmani íróval közösen megírta az InHuman/Embertelenek címet viselő új művét, amelyet Balázs Zoltán állított színpadra a prizreni Bekim Fehmiu Városi Színház, a pristinai Qendra Multimedia, a Maladype Színház és a METTRIN Művészeti Központ együttműködésében.
------------------------------------------------------------------------
METTRIN presents a co-production by Qendra Multimedia (Kosovo), Mittelfest & Teatro della Pergola (Italy), Theater Dortmund (Germany), National Theater Sarajevo & International Theater Festival – Scene MESS (Bosnia and Herzegovina):
THE HANDKE PROJECT
Or justice for Peter’s stupidities
Date: Saturday, February 21, 2026, 6:00 p.m.
Duration: 85 minutes
Note: provoking performance!
Recommended age group: 16+
A pan-European ensemble navigate the delicate balance between free speech and social responsibility in theatre through the prism of controversial Nobel laureate Peter Handke.For an artist, where does freedom of speech end, and the need to be politically conscious begin? Can we create art without being insensitive? Can we separate the art from the artist? These are among the important questions asked in a production from Kosovan theatre company Qendra Multimedia.
Written by Jeton Neziraj
Directed by Blerta Neziraj
PERFORMED BY
Arben Bajraktaraj (FR)
Ejla Bavćić (BiH)
Adrian Morina (RKS)
Klaus Martini (IT)
Verona Koxha (RKS)
Anja Drljević (MNE)
CREDIT
Dramaturg: Biljana Srbljanović
Artistic Collaborator: Alida Bremer
Set design: Marija Kalabic
Costume Designer: Blagoj Micevski
Composer: Gabriele Marangoni
Choreographer: Gjergj Prevazi
Lighting design: Yann Perregaux
Sound Design: Leonardo Rubboli, Tempo Reale
Assistant director: Sovran Nrecaj
Production Assistant: Flaka Rrustemi
Production Manager: Aurela Kadriu
Opening night: 3/6/2022, Oda Theatre, Prishtina, Kosovo
The performance is in English with Hungarian subtitles.
*English-friendly performance.
„The Handke Project” takes as its central theme the controversial decision to convey the honour of Nobel Laureate for Literature to Austrian writer Peter Handke, despite his well-documented support for Slobodan Milosevic – who died while on trial for war crimes at The Hague. In “The Handke Project”, the creators use this debate as a starting point to examine how art is evaluated and promoted when it crosses the boundaries of basic decency, humanism, or ethics. To create the production, Qendra Multimedia have assembled a pan-European ensemble of writers, performers and creatives from Kosovo, Italy, Germany, Croatia, Serbia and others, each bringing their own unique perspective to the work.
“The Handke Project” is a theatrical performance about the writer who, with his books and opinions, has fabricated and overturned facts of the wars in former Yugoslavia; has incited and supported ‘the scorched earth’ ideology; as well as managed to sing praises to militant poets and filmmakers converted into ‘engineers of genocidal projects.
“The Handke Project is an important, very courageous performance in English, investigating where the limits of political correctness are, and whether theater should deal with this at all.” – Index.hu (Hungary)
“Most of the audience members would have known why Handke caused a stir when he received the Nobel Prize, but Jeton Neziraj has assembled, in a comprehensive way, an account of Handke’s role in genocide denial using words that Handke said or wrote himself. Directed by Blerta Neziraj, the play depicts Handke in a variety of rich and powerful ways. At first, the young Handke takes literature lessons from an ominous older figure. He teaches him to question everything. To use his ‘question mark’ as a tool. […] Handke might have gotten accolades from the Nobel Prize Committee, but his name is now synonymous with genocide denial.”– Florida Kastrati – SEEstage (International)
“And if the applause for the premiere in the Kosovan capital Prishtina was long – something to which I too attend, it is also due to the powerful echoing of the text of the meaning between the not yet forgotten Balkan wars and the current one in Ukraine.” – Corriere della Sera (Italy)
“The dramaturgy is tight, very strong, it doesn’t miss a moment of tension. The rhythm of the scenes rushes feverishly, in a whirling spiral, punctual to perfection. The text is of a rare intensity, it often directly involves the audience, it oscillates between the tragic and the bewildered…” – Teatro.it (Italy)
Qendra Multimedia produces and coproduces fresh and innovative theatre performances and other literature and cultural events, for local and international audiences. Artistic exchanges with international partners are crucial in the work of Qendra Multimedia.
Jeton Neziraj & Shpëtim Selmani: INHUMAN…Continue reading →